AgencjaPr (Gast)
| | Opracowano powyzej 2000 definicji public relations]. Bazowy wzór zawiera po pierwsze, Organizacje, realizujaca misje o charakterze publicznym; po drugie,Otoczenie tej organizacji (np. klienci, obywatele, czlonkowie wladz lokalnych); po trzecie, Zwiazki posrodku nimi, okreslone wzajemnymi potrzebami.
Definicja PR róznicuje rozlozenie akcentów np. w kwestii celu uprawiania tej dyscypliny. Autorzy niektórych z definicji w charakterze kropka nad i postrzegaja uzyskanie poparcia gwoli dzialalnosci organizacji, oceniajac efekt dzialan PR po najwiekszej czesci sposród jej punktu widzenia. Autorzy amerykanskiego podrecznika S.M. Cutlip, A.H. Center zas G.M. Broom (1985) definiuja PR jak funkcje zarzadzania, która ustanawia zas utrzymuje obopólnie korzystne stosunki pomiedzy organizacja i róznymi grupami jej otoczenia, od czasu których zalezy jej szczescie ewentualnie fiasko. "Ojciec PR" E. Bernays definiowal je w podejscie nastepujacy: "Public relations jest próba skonstruowania publicznego wsparcia w celu dzialania, przypadku, ruchu albo instytucji, w poprzek informacje, perswazje zas dostosowania sie".
S. Black: "Public relations owo umiejetnosc tudziez dyscyplina naukowa osiagania harmonii sposród otoczeniem na skros wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej natomiast pelnej informacji".
K. Wojcik: "PR jest swiadomym, celowym, planowym, systematycznym zas dlugoplanowym oddzialywaniem organizacji, wladz, zrzeszen na widzowie, zwana otoczeniem, skierowanym na uklad sposród nia specyficznej jakosci stosunków tudziez ukladów pod reka uzyciu komunikowania zas pielegnowania kontaktów jako jedynej, klasycznej metody, oraz dyscyplina tych wplywów rygorom etycznym".
Cele
W stosunki od przyporzadkowania dzialan public relations dziedzinom: marketingowi, komunikacji spolecznej, zarzadzaniu rózne sa cele przypisane public relations. W pierwszym przypadku w srodku przewodni meta stosowania public relations jest dozwolone uznac kreowanie wizerunku firmy / organizacji na skros przekazanie informacji az do otoczenia na sprawa firmy, jej produktów badz uslug z wykorzystaniem liderów opinii ewentualnie bezposrednio niedaleko uzyciu np. mediów. Specjalisci od PR zazwyczaj wasko definiuja grupe docelowa swoich dzialan, zeby precyzyjniej przygotowac dla nich oferte. W drugim przypadku akcent kladziony jest na tok zarzadzania informacja, jaki ma za obowiazek biont w swiadomosci odbiorcy koniecznosci istnienia organizacji, jej integralnosci ze srodowiskiem ja otaczajacym, etc., na skros wytworzenie zaufania do firmy oraz jej pozytywnego wizerunku. W trzecim przypadku uznaje sie PR wewnatrz strategiczny czastka zarzadzania organizacja, którego celem jest sprawna, planowa, efektywna lacznosc tak wewnatrz niej, podczas gdy natomiast sposród otoczeniem. Dotychczas nie rozstrzygnieto sporu, które sposród tych przechytrzyc jest wlasciwe, wszak gros badaczy przyznaje PR strategiczna role w organizacji oraz stawia je w charakterze równorzedne np. wzgledem marketingu.
PR w Polsce
Od lat 90. XX wieku istnieje w Polsce duze potrzeba posiadania na specjalistów zajmujacych sie public relations i moda na owo punkt widzenia, wobec tego na wielu polskich wyzszych uczelniach powstaly wydzialy ksztalcace takich pracowników.
W Polsce pracownicy dzialu PR nazywani sa od czasu do czasu "pijarowcami". Mówia faktycznie o sobie nawet sami zatrudnieni w dziale PR.
Glówne wydarzenia w historii polskiego PR:
1994 - powstaje Polskie Towarzystwo Public Relations, inicjatorka powstania a pierwszym prezesem byla Alma Kadragic.
1996 - powstaje Nakaz Etyczny Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
2000 - powstaje Alians Firm Public Relations, zrzeszajacy firmy deklarujace dzialania zgodne z wysokimi standardami etycznymi.
2004 - powstaje Ustawa Dobrych Pragmatyk ZFPR, precyzujacy zasady zas standardy swiadczenia uslug PR.
Od 2003 roku zarzadzany jest w Polsce zgadywanka "Zlote Spinacze", jaki zostal zapoczatkowany dzieki Przymierze Firm Public Relations. Przyznawana w zanim premia "Zlote Spinacze" trzeba jego osoba az do w najwyzszym stopniu prestizowych nagród branzy PR w Polsce].
Modele public relations
Modele public relations owo sposoby uprawiania PR przy uzyciu dana organizacje lub specjaliste. Powstaly na podstawie obszernego materialu historycznego natomiast analizy wspólczesnej praktyki PR. Poszczególne modele róznia sie celem, natura komunikowania, zwiazkami miedzy uczestnikami procesu komunikowania zas wykorzystaniem technik badawczych.
Na podstawie badan empirycznych a historycznych Grunig i Hunt w 1984 roku wyróznili 4 modele PR:
rozglos (publicity);
informacja publiczna;
dwukierunkowy asymetryczny;
dwukierunkowy symetryczny.
1. Wywiadowca prasowy
Model przewodni w latach 20. zas 30. XIX wieku. Wiaze sie bez owijania w bawelne z nadawaniem rozglosu konkretnej kwestii, bez wzgledu na jej wartosc (pozytywna, negatywna). Wykorzystuje techniki informacyjne polegajace m.in. na dostarczaniu na umowa o prace klienta artykulów az do prasy, przedstawiajacych zleceniodawce w pozytywnym swietle. W okresie rozkwitu tej formy prowadzenia dzialan artykuly te nagminnie mijaly sie sposród rzeczywistoscia. Jednym sposród w najwyzszym stopniu znanych przedstawicieli tego modelu byl Phineas Barnum, Amerykanin, który zyl w XIX wieku, nazywany mistrzem manipulacji. Owo on jest autorem stwierdzenia niewazne, co o mnie mówia, wazne, izby trafnie pisali nazwisko. Dzisiaj ten projekt wystepuje posród specjalistów zwiazanych ze sportem a showbiznesem.
2. Schemat informacji publicznej
Pojawil sie na poczatku XX wieku, zas jego twórca byl Ivy Lee. Odrzucil jego osoba poprzednie strategia public should be damned na sprawa public should be informed. Rzetelna dana tudziez mówienie prawdy owo cele komunikowania. Celem ma istniec popularyzacja informacji o firmie (nie mediacja). Lee stworzyl polski kodeks zawodowy (Declaration of Principle) w którym podkreslal, iz PR opiera sie na otwartosci oraz sluzy publicznemu dobru. Uwazal, iz gdyby zgodnosc z rzeczywistoscia o firmie jest dla niej szkodliwa, to powinno sie to przeksztalcic. Aplikacja PR oceniany przy uzyciu kwant wycinków. Jego informacje prasowe dotychczasowy szczytem wiarygodnosci, podawal w nich co nie bylo powszechna praktyka kto je napisal a w czyim imieniu. W swoim dzialaniu kierowal sie nie badaniami, atoli intuicja, która dwakroc go zawiodla w przypadku promocji III Rzeszy oraz ZSRR. Wedle tego modelu zatrudnienie PR to przede wszystkim rozpowszechnianie informacji. Dzisiaj stosowany w agencjach rzadowych, niektórych dzialaniach non-profit, w trakcie kampanii informacyjnych, informacjach kulturalnych.
3. Agencja PR Model dwukierunkowy asymetryczny
Pojawienie sie tego modelu wolno kojarzyc sposród aktywnoscia rzadu amerykanskiego w czasie komunikowania w trakcie Oraz wojny swiatowej. W ciagu jego pioniera uwaza sie Waltera Lippmana (Public Opinion). W rok kalendarzowy po zanim do dyskusji wlacza sie Edward Bernays ze swoja ksiazka Crystalizing Public Opinion. Uwazal, ze PR przypuszczalnie dodatnio wplywac dobru publicznemu, jesli przekonuje sie ludzi do tego, co natomiast naprawde jest zgodne sposród ich interesem, tudziez organizacja zmienia sie spolem sposród wymaganiami publicznosci. Wykorzystanie ma opierac sie jeno na tym, ze zrzeszenie jest pokazywana za pomoca uwypuklenie gildia, które publicznosci najbardziej sie podobaja. ów wzór komunikacji podchwycili Hill a Knowlton. Organizacja próbuje przekabacic odbiorców az do swoich celów, jednakze izby robic to efektywnie, starsza sie po pierwsze poznac ich potrzeby i je zadowolic. W modelu tym duza wage przyklada sie az do badan. Z reguly praktykowany za pomoca doradców PR tudziez przedsiebiorstwa.
4. Wzór dwukierunkowy symetryczny
Model zaklada podjecie wymiany informacji natomiast opinii pomiedzy publicznoscia natomiast firma. Wewnatrz pioniera tego podejscia uwaza sie Bernaysa. Na gruncie naukowym byli owo Hunt zas Grunig, pierwsi praktycy to David Finn natomiast Harold Burson. Wedlug tego modelu specjalisci od PR owo mediatorzy, pracuja, zeby przyblizyc publicznosci stolek firmy oraz opacznie. Procedura oceniajace maja egzaminowac, azali sytuacja przebiega bezproblemowo. Dzisiaj stosowany w wielu przedsiebiorstwach rynku niekonkurencyjnego. Polega na wytworzeniu sytuacji typu WIN-WIN, w której obie strony moga doprowadzic do realizacji swoje transakcje. Zgodnie z Hunta zas Gruniga jest to casus, która powinna oceniac bieg gwoli rozwoju PR w przyszlosci. Autorzy zdawali sobie natomiast sprawe sposród faktu, ze schemat ten jest aktualnie nieczesto wykorzystywany.
Mylenie PR sposród marketingiem
Public relations czestokroc mylone jest z inna funkcja zarzadzania, jaka jest reklama. W wielu organizacjach zatrudnieni sa zaloga, którzy zajmuja sie jednoczesnie public relations oraz marketingiem bez wyraznego wyznaczenia róznic. W ciagu gdy reklama jest zarzadzaniem relacjami posrodku firma zas jej klientami, niemniej jednak PR jest szersza kategoria natomiast odnosi sie az do relacji pomiedzy firma tudziez jej interesariuszami podczas gdy np. zaloga firmy, inwestorzy, spolecznosc lokalna, rzady oraz samorzady azali czwarta wladza. Glównym zalozeniem marketingu jest zadowolenie ludzkich potrzeb. Marketerzy dostarczaja produkty zas uslugi do konsumentów w celu wymiany ich na inne dobro. Klasycy marketingu gdy Philip Kotler zas Perkusja Armstrong zwracali uwage na marketing jako czynnosci sluzace wybudowaniu odpowiedniej relacji z grupa docelowa, która ma dopisywac wymianie produktów, uslug, pomyslów a innych rzeczy. Bajka marketingowa wyróznia sie tym, iz odbywa sie w niej obustronna alternacja czegos co w celu kazdej ze strony posiada pewna pozytyw. Celem marketingu jest zadowolenie potrzeb klientów po owo izby uzyskac ekonomiczne zalozenia firmy. Public relations notorycznie stosowane jest w charakterze instrument wspierajace reklama. Dlatego ze profesjonalni praktycy PR posiadaja wiedze na mysl redagowania materialów prasowych, wspólpracy z dziennikarzami (media relations) oraz implementacji strategii zas programów komunikacyjnych, dzialy marketingu notorycznie korzystaja ze wsparcia konsultantów PR. Public relations jest dlugofalowym budowaniem zas utrzymywaniem dobrych relacji sposród wewnetrznym oraz zewnetrznym otoczeniem firmy azali organizacji, pracownikami, inwestorami, organizacjami rzadowymi, liderami spolecznymi. W wielu firmach reklama tudziez Public relations funkcjonuja w charakterze rozdzielne dzialy, które maja inne, mimo to nakladajace sie zas komplementarne cele. |